środa, Październik 16, 2019

W Polsce rosnącą popularnością cieszą się różnorodne sauny. Umiejscawiamy, je zarówno w naszych domach, jak i ogrodach nadający mu nie tylko walorów praktycznych, ale też estetycznych. Regularne korzystanie z sauny oddziałuje pozytywnie na nasz nastrój, skórę oraz układ krwionośny i oddechowy.

Różne rodzaje saun

Na rynku dostępne są sauny odróżniające się od siebie materiałem wykonania, źródłem energii cieplnej oraz wysokością temperatury i wilgotności. Sauna do ogrodu wykonana jest najczęściej z drewna, największą popularnością cieszy się cedr, jodła kanadyjska oraz świerk skandynawski. Może być ona ogrzewana za pomocą pieca na drewno, pieca elektrycznego, ale dostępne są również sauny ogrzewające za pomocą podczerwieni.

Sauny do ogrodu, jak i te budowane w domu dzielą na kilka rodzajów. Zwykle są to tak zwane sauny suche oraz sauny mokre. Główna różnica między nimi polega na innej temperaturze i wilgotności powietrza. W przypadku suchej sauny do ogrodu temperatura powinna oscylować między 90 a 110 °C, a wilgotność powietrza nie powinna przekraczać poziomu 10%. Sauny mokre z kolei odznaczają się wilgotnością 20-40% oraz temperaturą nieprzekraczającą 65 °C. Istnieją również sauny parowe, w których wilgotność może osiągnąć nawet 100%.

Sauna sucha i mokra

Dostarczanie energii cieplnej zarówno w saunie mokrej, jak i suchej może przebiegać za pomocą pieca elektrycznego, drewna lub podczerwieni, która przekazywana jest do kamieni umiejscowionych na środku sauny. Następnie poprzez ich polewanie wytwarzana jest para wodna w pomieszczeniu. Z sauny mokrej z racji stosunkowo niewysokiej temperatury można korzystać codziennie oraz przebywać w niej około 15 min.

Sucha sauna do ogrodu jest nieco mniej popularna aniżeli sauna mokra. Z powodu wysokiej temperatury nie można korzystać z niej codziennie. Zaleca się sesje nie częściej niż raz w tygodniu. Ponadto czas przebywania w saunie suchej każdorazowo nie powinien przekraczać 12 min.

Sauna a zdrowie

Sauna pozytywny wpływ na nasze samopoczucie, skórę, układ krwionośny oraz oddechowy. Wysoka temperatura oraz wilgotność pomagają między innymi w rozluźnieniu mięśni.

Dlatego korzystanie z sauny zaleca się osobą z napięciem mięśni czy też osobą z zaburzeniami na tle nerwowym. Sauna pozwoli na pełne zrelaksowanie się.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Megiw

Tags: ,

Related Article

No Related Article